Merida och Vasaloppet fortsätter samarbetet
Nu förlänger Merida samarbetet med Vasaloppet som inleddes 2014. Det nya avtalet sträcker sig över tre år, från 2020 till 2022, och gäller både sommar- och vinterloppen. Meridas målsättning är att jobba nära Vasaloppet för att kunna inspirera ännu fler att upptäcka glädjen med cykling som tränings- och tävlingsform, inte bara som transportmedel.
– Snittåldern på en deltagare i Cykelvasan är 40,5 år. På Merida är vi djupt engagerade i att bredda cykelsporten och sätter stort fokus på morgondagens cyklister – barn och ungdomar. Därför är vi extra glada att vårt nya avtal med Vasaloppet innebär att Merida är värd för Ungdomscykelvasan, Cykelvasan 30 och Cykelvasan 45. Under sommarveckan kan hela familjen inkluderas, så att alla får en del av den häftiga upplevelsen som Cykelvasan faktiskt är, säger Stian Steen-Olsen, vd på Merida Sverige AB.
Sedan 2014 har Merida aktiverat sitt sponsorskap främst genom aktiviteter riktade mot elitcyklisterna i Cykelvasan 90. Nu ska samarbetet vidareutvecklas för att utöka bredden. Fler ska ha roligt på cykel helt enkelt.
– Cykelvasan handlar om både spets och bredd, och därför vill vi också samarbeta med ett cykelmärke som representerar just detta. Alla ska kunna vara med och cykla – de yngsta, de äldsta, de nyaste och de bästa. Därför är Merida en utmärkt partner till Vasaloppet, säger Lena Hermansson, sponsorchef på Vasaloppet.
– Vi har haft ett mycket framgångsrikt samarbete med Vasaloppet i över sex år och vill fortsätta utveckla cykelsporten i Sverige. Sponsorskapet gör att vi kan möta kunder och Vasaloppsdeltagare på plats, och med aktiviteter och upplevelser i och utanför spåret stärker vi vårt varumärke, säger Stian Steen-Olsen.